Grønt Flagg barnehage

Ekrehagen friluftsbarnehage ble den 27.4.12 sertifisert som Grønt Flagg-barnehage. Grønt Flagg er en miljøsertifiseringsordning for skoler og barnehager. Formålet for programmet er å styrke bærekraftig utvikling gjennom miljøundervisning.

I vår barnehage ønsker vi å skape miljøbevisste barn. Vi har siden 2012 hatt økt fokus på miljø og bærekraftig utvikling. Vi har jobbet med prosjekter som omhandler gjenbruk, søppelsortering, ta vare på naturen, grønnsakshage, sola, plast, høsting fra naturen, fugler og fisk. I barnehagen har vi en grønnsakshage hvor vi høster enkelte råvarer og barna får ta del i dyrking. På avdelingene har vi søppelsorteringssystem, og barnehagen oppfordrer foreldre til gjenbruk. Når vi er på tur i nærmiljøet har vi fokus på å rydde etter oss og ivareta området vi har brukt. Med skogen som vårt nærmiljø prøver vi å skape ansvarsbevisste barn og opptre som gjester i naturen. Mate fugler og kjennskap til livet i skogen vår er en viktig del av vårt friluftsliv.

Innenfor barnehagegjerdet har vi en grønnsakshage hvor vi kan høste ulike råvarer fra. Målet med grønnsakshagen er å lære barna om dyrking slik at barna kan få en forståelse