Kosthold

I vår barnehage ønsker vi å legge til rette for at barna får mat og drikke som er nødvendig for barn i vekst. Barnehagen har jobbet tett med Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen, og har økt kompetansen blant personalet gjennom videreutdanning innen kosthold og fysisk aktivitet i barnehagen.

I løpet av barnehagedagen spiser barna 3 måltider. Barnehagen legger tilrette for 2 fullverdige ernæringsmessige måltider, og barna har med mat- pakker til ett av måltidene. Med full- verdig ernæringsmessige måltider mener vi at barna skal få tilbud avmat fra 3 forskjellige næringskilder: Protein, karbohydrater og fett. Maten skal være variert, fargerik og innbydende for barna

Våre måltider settes sammen av mat fra følgende grupper:

1  Gruppe:Grovt brød,grove kornprodukter, poteter,ris og pasta.

2  Gruppe:Grønnsaker,fruktogbær.

3  Gruppe:Fisk, annen sjømat, kjøtt, ost, egg, erter, bønner og linser.

Slikjobbervimedmåltideneibarnehagen:

•    God tid til måltidene.
  •    Varmmat minimum 1dag i uken.
  •    Dyrkergrønnsaker og bærfra egen kjøkkenhage.
  •    Aktive voksne som legger vekt på et godt fungerende og trivelig spisemiljø.
  •    God hygiene før og under måltidene og ved oppbevaring og tilbereding av mat.
  •    Ivareta måltidenes pedagogiskefunksjon, mye læring i et måltid.
  •    Variert mat med ulikes maksopplevelser.
  •    Mat og drikke med mye tilsatt sukker unngås.
  •    Høster bær til bruk i mat og syltetøy.